Каква нужда има Господ от нашето богослужене?
Каква нужда има Господ, Богатия сам по Себе си, всечист и весвишен е Той, от нашето богослужене, че да ни се кара в ясната Си и съвършена Книга и да отправя към нас заплахи, че ще бъдем подложени на мъчение в Ада? И как този заплашителен и гръмогласен стил заради някаква второстепенна и нищожна грешка се съгласува с мекото, спокойно и изтънчено чудноречие на други места?
Публикувано от на Нед., 10/06/2012 - 11:58
Dear Brother / Sister,
"Наистина Аллах, Всечистия и Всевишния, Богатия сам по Себе Си, няма абсолютно никаква нужда от твоето богослужене, човече, а и въобще от нищо, ала ти имаш насъщна потребност от него. Духът ти боледува и богослуженето е изцелителният балсам за раните му и за болките на личността ти. Това бе доказано в много Послания от светлина (Рисале-и Нур).
Представи си, че някой болен разговаря с някой милосърден лекар, който му съчувства и настоява да си взима лекарството, а той му казва: "Каква нужда имаш от това лекарство, че да ме караш толкова настоятелно да го взимам?" Не би ли разбрал от думите му колко глупави и нелепи са разсъжденията му и колко слабоумна е логиката му?
А ето какво тълкуване може да се даде на предупреждението, отправено от Свещения Коран за изоставянето на молитвата, и на страховитата заплаха за болезнено наказание. Както султанът, за да запази и защити поданиците си, наказва сурово някой долен човек, извършил престъпление, засягащо правата на другите хора, така и Владетеля на вечността и безсмъртието наказва строго онзи, който изоставя молитвата, защото грубо нарушава, потъпква и погазва правата на създанията - Неговите поданици и творения - и ги подлага на свиреп духовен гнет. Така е, защото съвършенствата им се изявяват под формата на възхвала и богослужене с лице, обърнато към Всемъдрия създател, всевишен е Той. Който изоставя молитвата, не вижда и не ще види богослуженето на създанията. И нещо повече, той отрича поклонението и в това се съдържа огромно подценяване на създанията и пренебрегване на стойността им. А всяко от тях е извисено вечно послание, изписано със знаменията на богослуженето и възхвалата, с които се обръща към Създателя, най-великият и най-върховният е Той. Всяко от тях е и огледало за изява на Господните Имена, излъчващи светлина. След като се отрече богослуженето, създанията се низвергват от високото им и издигнато положение, съществуването им не изглежда иначе освен само като празно и лишено от смисъл, нравствените им функции отпадат и се предполага, че тези създания са мъртви, безполезни, безплодни и без значение. Който изоставя молитвата, той ги презира, смята ги за жалки и нищожни, пренебрегва достойнството им, отрича съвършенствата им и атакува основанията за съществуването им.
Да, всеки човек гледа света от собствен ъгъл и в съответствие с онова, което собственото му огледало показва. Създателя и Ваятеля, всечист е Той, е сътворил човека с облик, който позволява вселената да се съизмерва и съпоставя с него, дарил го е със специфичен свят - част от необята - и е обагрил този интимен мир в зависимост от убежденията в сърцето на конкретната личност.
Тъжният, отчаян и плачещ човек вижда създанията разплакани и отчаяни, докато щастливият със самочувствие ги вижда усмихнати и радостни. Така и онзи, който изпълнява богослуженето и споменава Аллах сериозно, с пълно съзнание, с чувство и мисъл, открива част от богослуженето и прославите на другите създания и дори ги вижда като непоколебима истина и реалност. А който изоставя поклонението ибадет от небрежност или защото го отрича, той твърде много се заблуждава и греши за творенията, отрича напълно и изцяло се противопоставя на истината за техните съвършенства, и така нарушава правата им.
И нещо повече, изоставящият молитвата угнетява също и душата си, която не е негова собственост, а е подвластна рабиня на своя Стопанин, Господар, Създател и Творец. Именно затова истинският му Господар го предупреждава строго и му отправя сурова заплаха, за да получи Неговата рабиня от повеляващата зло душа онова, което u се полага по право. В допълнение, когато човек изостави богослуженето - плод на природата му и цел на естеството му, - той престъпва допустимите за него граници пред Божията мъдрост и Господната воля, за което заслужава сурово наказание.
От казаното дотук можем да обобщим, че изоставящият богослуженето угнетява душата си, която е подвластна на Истината (Ал- Хак), всечист е Той, и е Негова рабиня, но също така нарушава и правата на съвършенствата на вселената, и ги угнетява. Да, както неверието е презрение и пренебрежение към създанията, така изоставянето на богослуженето е отрицание на съвършенствата на вселената и престъпление срещу Божията мъдрост. Затова изоставящият богослуженето заслужава сурова заплаха и строго наказание. Тук се крие причината за заплашителния и предупреждаващ стил, избран в Свещения Коран, за да се изрази споменатото по-горе право и да се изкаже истината. Стилът е в пълна хармония със съдържанието и съответства напълно на контекста, а именно това е красноречието."
Избрани части от "Послание за природата"
Vaprosi İslam
- Каква нужда има Господ от нашето богослужене?
- Правилно ли е да пренебрегваме молитвата заради натовареното ни ежедневие?
- Молитвата по пет пъти на ден не е ли малко прекалено? Как бихме могли да се молим толкова пъти на ден, без да ни дотегне от това?
- Защо ни е повелено да се молим по пет пъти на ден? Какво всъщност представляват часовете, отредени за молитви?
- Дълго се молих на Всевияният Аллах за някои неща, но понякога нещата не се случват така както желаем. Нали Всевишният Аллах чува всички молитви!? Каква е мъдростта в това?
- Кога Аллах (дж.дж.) отговаря на молитвите, т.е. откликва към зова?
- „Наистина ли е много трудно извършването на молитва?”
- Когато посещаваме гробовете на родителите си и на други близки,с какво можем да им бъдем от полза?
- Какво можете да кажете за същността на човешката душа, как я описвате? Какво я обвързва с останалите творения на Всевишния?
- 9. СУРА АТ-ТАУБА (ПОКАЯНИЕТО)